نخستین اشاره به تعمید روحالقدس در عهد جدید، مربوط به یحیای تعمید دهنده میگردد (متی ۳: ۱۱؛ مرقس ۱: ۸؛ لوقا ۳: ۱۶). یحیی گفت که تعمید او، به آب است، اما مسیح موعود ایمانداران را به روحالقدس و آتش تعمید خواهد داد. در مورد تعمید آب، شبان کلیسا شخص ایماندار را به آب تعمید میدهد؛ اما در مورد تعمید روحالقدس، خود عیسی شخص ایماندار را به روحالقدس تعمید میدهد. عیسی خودش اصطلاح تعمید روحالقدس را به کار میبرد و بین تعمید یحیی با آب و تعمید روحالقدس تمایز قائل میشود. عیسی همچنین تعمید با روحالقدس را تجربهای میداند که به هنگام وقوع آن، روحالقدس بر شاگردانش نازل میشود و آنان قوت مییابند (اعمال ۱: ۸). در اعمال ۱: ۴ و لوقا ۲۴: ۴۹، عیسی به شاگردانش میفرماید که منتظر یافتن این قدرت باشند.
شاگردان منتظر دریافت این تجربه ماندند و در روز پنطیکاست تعمید روحالقدس را یافتند (اعمال ۲: ۱-۴). آنان با قدرتی که روحالقدس بدیشان بخشید، شروع به تکلم به زبانهای دیگر کردند. بعدها شاهد آن هستیم که عطایای روحالقدس توسط رسولان و شماسان در کلیسای اولیه به کار گرفته میشود (اعمال بابهای ۳-۹). در عهد جدید به اشخاصی اشاره شده که از سوی روحالقدس عطایای خاص و قدرت مییافتند (اول قرنتیان بابهای ۱۲-۱۴؛ دوم قرنتیان ۱۲: ۱۲؛ اول تیموتائوس ۴: ۱۴؛ دوم تیموتائوس ۱: ۶).
سوال این است که آیا امروزه ما میتوانیم از قدرت روحالقدس و عطایای خاص او بهر مند شویم؟ و اگر میتوانیم از آنها بهره مند شویم، چه زمانی و چگونه میتوانیم آنها را بیابیم؟
تجارب مربوط به قدرت روحالقدس
کتاب مقدس به روشنی تعلیم میدهد که روحالقدس در درون همه ایمانداران ساکن است (رومیان ۸: ۹؛ اول قرنتیان ۶: ۱۹؛ غلاطیان ۴: ۶)، اما او میتواند به اشکال مختلف در زندگی ایمانداران مختلف عمل کند. یحیای تعمید هنده، از زمانی که در رحم مادرش بود، پر از روحالقدس بود (لوقا ۱: ۱۵، ۴۱: ۴۴). پس از تعمید در آب، روحالقدس به شکل کبوتری بر او نازل شد (مرقس ۱: ۱۰؛ یوحنا ۱: ۳۲-۳۳). عیسی در طول خدمت خویش بر زمین، به شاگردانش قدرت و اقتدار داد تا بیماریها را شفا دهند و دیوها را اخراج کنند. این قدرت را هم به دوازده شاگرد اصلی خود و هم به هفتاد و دو شاگرد دیگر داد (لوقا ۹: ۱-۲، ۱۰: ۱، ۹، ۱۷-۱۹). او بعدها وعده داد که روحالقدس نه تنها با آنها بلکه در آنها خواهد بود (یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷). پیش از روز پنطیکاست، عیسی بر شاگردان خود دمید و فرمود: «روحالقدس را بیابید» (یوحنا ۲۰: ۲۲). اما او به همان شاگردان فرمود که منتظر روحالقدس باشند، یعنی منتظر تعمید روحالقدس، که با قدرت بر ایشان نازل خواهد شد (لوقا ۲۴: ۴۹؛ اعمال ۱: ۴). در باب دوم کتاب اعمال رسولان، آنان روحالقدس را دریافت کردند تا از قوت و عطایا برخوردار شوند؛ این رخداد را میتوان آغاز دوران خدمت کلیسا دانست. شاگردان همه جا موعظه میکردند، توبه کنندگان را شاگرد مسیح میساختند، ایشان را با آب تعمید میدادند، و تشویقشان میکردند که روحالقدس را دریافت کنند تا قدرت یافته، از عطایای خاص او بهره مند شوند (اعمال ۸: ۱۴-۱۷، ۹: ۱۷، ۱۹: ۱-۶، اول قرنتیان ۱۲: ۸-۱۰).
در زبان یونانی، واژههای بسیاری برای توصیف تجربه تعمید روحالقدس به کار رفته است. ما قبلا اصطلاحات «تعمید با روحالقدس» (اعمال ۱: ۵، ۱۱: ۱۶)، «قوت یافتن» (اعمال ۱: ۸) و «نازل شدن» روحالقدس (اعمال ۱: ۸، ۸: ۱۶، ۱۰: ۴۴، ۱۱: ۱۵، ۱۹: ۶) را برسی کردیم. در عهد جدید، اصطلاحات «پر شدن از روحالقدس» (اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱ ۹: ۱۷)، «افاضه شدن روحالقدس» (اعمال ۱۰: ۴۵)، و «یافتن روحالقدس» (اعمال ۸: ۱۵، ۱۰: ۴۷، ۱۹: ۲) نیز به کار گرفته شده است.به این موضوع توجه داشته باشید که همان شاگردانی که در لوقا ۹: ۱-۲، ۱۰: ۹، ۱۷-۱۹ قوت و عطایا را یافتند و مجددا در یوحنا ۲۰: ۲۲ روحالقدس را دریافت کردند، بار دیگر در اعمال باب دوم روحالقدس را یافتند (به اعمال ۱۰: ۴۷ مراجعه کنید). همان شاگردانی که در اعمال ۳: ۴ «پر از» روحالقدس شدند، باز در اعمال ۴: ۳۱ «پر از» روحالقدس گشتند. میتوان مشاهده کرد که به تجارب مختلف میتوان نام واحدی را اطلاق کرد و به یک تجربه واحد میتوان دو یا سه نام مختلف داد.
علاوه بر این، همان تجربه واحد در کتاب اعمال رسولان، در زمانهای مختلف و به طرق مختلف به وقوع میپیوندد. این تجربه گاه ۱) پس از ایمان آوردن و پس از دریافت روحالقدس که قبلا به شکلی به فرد داده شده، رخ میدهد (یوحنا ۲۰: ۲۲؛ اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱)؛ ۲) گاه پس از ایمان آوردن و چند روز پس از تعمید آب به وقوع میپیوندد (اعمال ۸: ۹-۱۷)؛ ۳) بعضی اوقات به هنگام ایمان آوردن و پیش از تعمید آب به وقوع میپیوندد (اعمال ۱۰: ۴۴-۴۸)؛ ۴) گاهی نیز پس از ایمان آوردن و چند دقیقه پس از تعمید آب رخ میدهد (اعمال ۱۹: ۱-۶). برای برخی، روحالقدس هنگامی نازل میشود که بر ایشان دست نهاده شود (اعمال ۸: ۱۷، ۹: ۱۷، ۱۹: ۶؛ دوم تیموتاوس ۱: ۶)؛ و برای برخی دیگر، نزول روحالقدس بدون نهادن دست بر ایشان صورت میگیرد (اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱، ۱۰: ۴۴).
بنابراین، با بررسی این آیات، در مییابیم که روحالقدس میتواند به اشکال مختلف بر یک ایماندار نازل شود و به طرق مختلف در وی کار کند. روحالقدس در نحوۀ عمل کردن مختار است، و انسان نمیتواند قوانین مورد علاقه خود را بر او تحمیل کند. موضوع اصلی این است که آیا قدرت روحالقدس به شکل آشکار در زندگی مان دیده میشود یا نه. ما باید دعا کنیم که این قدرت به شکلی در زندگی مان دیده شود (اعمال ۸: ۱۴-۱۷، ۹: ۱۷). روحالقدس به هر طریقی عمل کند، ما باید خدا را بخاطر عملکردش شکر کنیم.
No comments:
Post a Comment